( Senast uppdaterad: September 22 2014 02:25:43 )
Konsument hjälp
Köper man en så kallad paketresa så har man rätt till kompensation om det blir problem så att man inte kan utföra den aktivitet man har planerat.
Detta gäller även om det inte är arrangören som har skapat problemen.
KO stämde Svenska Resegruppen för att de bröt mot paketreslagen.
Ett resebolag kan inte friskriva sig från problem med flyg och boende.
På webbplatsen Ditt Europa, europa.eu/youreurope/citizens/travel/index_sv.htm,
finns råd om dina rättigheter när du bor, arbetar och reser i EU.
Råd & Röns svarta lista, www.radron.se/svarta-listan/,
visar vilka företag som vägrar att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Flygbolagen anser att det funnit extraordinära omständigheter men ARN underkänner i många fall deras argument.
Tekniska fel räknas vanligtvis inte som extraordinära omständigheter.
TUI ville inte betala ersättning då ett fel var väldigt ovanligt.
Det hade bara inträffat 15 gånger på 17,5 miljoner flygningar,
dvs ca en på miljonen.
ARN ansåg att bolaget skulle betala ersättning.
Enligt Allmänna Reklamationsnämndens fasta praxis kan även förlorad rekreation anses som ekonomisk skada.
Blir t.ex. en väska försenad med utrustning som man då istället tvingas hyra kan man kräva ersättning.
ARN ansåg inte att ett snöoväder var att betrakta som extraordinär omständig då en flygresa blev fem timmar försenad.
Flygbolaget hade inte lämnat någon utredning som visade att det var dåligt väder
och hade heller inte visat att flygplatsmyndigheten hade utfärdat några restriktioner.
Extraordinära omständigheter gäller vanligtvis inte om bolagets egen personal strejkar.
En pilotstrejk gjorde att ett flyg blev 6 timmar försenat.
En resenär ansåg att interna tvister med anställda inte gick att definiera som extraordinär omständighet.
ARN gav resenären rätt då bolaget inte lämnat in någon redogörelse, eller bevisning,
som visade vilka åtgärder som vidtagits för att undvika att flygningen försenades.
På europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/index_sv.htm
hittar du vilka rättigheter du har som passagerare inom Europa.
EU:s regler ger dig rätt till hjälp vid en försening.
- Tågresor efter 60 minuter.
- Båtresor efter 90 minuter.
- Bussresor efter 90 minuter, men bara om resan är längre än tre timmar och 250 km.
- Flygresan måste vara minst två timmar sen för att du ska ha rätt till hjälp.
Bolaget ska dela ut information om dina rättigheter.
Du har rätt till gratis mat och dryck i proportion till hur lång förseningen är.
Du har rätt till gratis hotell om du behöver övernatta på grund av försening.
Enligt EU-förordning nr 261/2004
har man rätt till ersättning vid t.ex. flygförseningar.
Observera att vid försäljning av flygbiljetter uppträder resebyrån som förmedlare åt de flygbolag som utför transporten.
Det är enbart flygbolagen som ansvarar för att resan genomförs.
Resebyrån ansvarar endast för sådana fel som orsakas av byrån själv t.ex. felaktig eller missvisande information.
Här följer några adresser om man t.ex. behöver hjälp då man är missnöjd med en resa man köpt.
Allmänna reklamationsnämnden - ARN
08-555 017 00, www.arn.se
Ett alternativ till domstol som opartiskt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare.
Det är bara konsumenter som kan göra en anmälan.
Anmälningsblanketter och anvisningar finns på nämndens webbplats.
Prövningen är kostnadsfri för parterna.
Vid missnöje gäller att man normalt måste klaga redan på resmålet.
De flesta företag följer ARNs rekommendationer. Resebyrå som är medlem i Svenska Resebyråföreningen ska följa nämndens rekommendationer.
SRF godkänner bara resebyråer med en sund ekonomi. Ett annat krav är att företaget har ställt den nödvändiga resegarantin till Kammarkollegiet.
Kammarkollegiet och Resegarantinämnden
08-700 08 00, www.kammarkollegiet.se
Kammarkollegiet beslutar om vem som ska ställa resegaranti och hur stor denna garanti skall vara.
När du köper paketresor eller andra researrangemang kan dessa omfattas av resegarantilagen.
Garantin kan ge dig pengarna tillbaka om du köpt en resa som avbryts eller ställs in, t.ex. om reseföretaget går i konkurs.
Om du vill ansöka om ersättning måste du göra detta inom tre månader från det att resan blivit avbruten eller inställd.
Ladda ner Resegarantinämndens blankett och fyll i.
Konsumentverket - KO
0771-42 33 00, www.konsumentverket.se
Tillsyn över bl.a. marknadsföringslagen och ett antal EG-förordningar på reseområdet.
Om du vill anmäla ett företags marknadsföring eller avtalsvilkor kan du skicka ett mail till konsumentverket@konsumentverket.se.
Konsument Europa
054-19 41 50, www.konsumenteuropa.se ( info@konsumenteuropa.se )
Konsument Europa är en del av Konsumentverket, men finansieras även av EU-kommissionen.
Till Konsument Europa kan du vända dig när du köper resor av företag från övriga länder inom EU.
Besök webbplatsen om du vill veta mer om timeshare.
Europeiska Kommissionen
ec.europa.eu/passenger-rights
europa.eu/youreurope/citizens/travel/index_sv.htm
Hjälp att få ersättning
www.airhelp.se
trstravelright.com/sv/