Allmänt
Skriv ut detta dokument och tag med på resan tillsammans med dina försäkringsvillkor för hemförsäkring och reseförsäkring.
Komplettera med kopior av pass, viltiga telefonnummer och giltigt Europeiskt sjukförsäkringskort.
Gardera dig med att spara telefonnummer, foto/kopia på pass och försäkringsvillkoren t.ex. i ett mail.
Telefonnummer till anhöriga kan läggas in som ICE (In Case of Emergency)
som är ett internationellt känt begrepp för det nummer man kan ringa vid nödsituationer.
Inom EU finns lagstiftning som garanterar grundläggande rättigheter för flygpassagerare.
Observera att dessa bara gäller vid flyg från en flygplats inom EU eller om man flyger med ett EU-flygbolag till Europa.
Reglerna gäller t.ex. inte om man flyger från Turkiet vidare till Asien.
Regler för flygbolag som tas upp i kommande kapitel gäller enbart då EU lagstiftningen måste följas.
Information och råd finns också på
www.konsumenteuropa.se '
och har du frågor är e-postadressen info@konsumenteuropa.se.
Konsumentverket har startat webbtjänsten 'Klagoguiden Resor',
www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/resor/reseguide/,
som ska hjälpa resenärer att få kunskap om sina rättigheter.
Kontakta försäkringsbolagens larmcentraler om du behöver hjälp:
Euro-Alarm +45 70 10 90 50
Nordic Assistance +46 8 58 77 17 00
SOS International +45 70 10 50 50
En vanlig hemförsäkring, utan kompletterande reseförsäkring,
i kombination med att man bokar sin resa med t.ex. ett kreditkort som har en reseförsäkring brukar ge ett bra skydd.
Intressant är att Irländska Ryanair struntar i sex av tio fällningar i Allmänna Reklamations Nämnden (ARN).
Näst sämst är Lufthansa som ignorerat 31 procent. SAS har följt alla rekommendationer.
Kontrollera så inte UD avråder att åka till landet.
Det är inte säkert att försäkringen gäller om man åker till ett land som UD avråder att åka till.
Om UD utfärdar en avrådan kan resenären avboka sin resa utan att förlora de pengar som har betalats in.
Observera att UD, www.ud.se, inte kan göra mycket.
De kan hjälpa dig med följande.
Provisoriskt pass.
Hjälp till självhjälp.
Råd om hur man överför pengar från Sverige.
UD:s reseinformation hittar du här.
www.ud.se/resklar
www.facebook.com/UDResklar
www.regeringen.se/uds-reseinformation/resklar/
Telefonnummer och adresser till svenska ambassader och konsulat finns i slutet på detta dokument.
Ytterligare information om bl.a. öppettider finns på www.ud.se.
Tillbaka till menyn
Researrangören har gått i konkurs
Köper man en resa från en researrangör som omfattar både transport och boende kallas det paketresa.
Alla som säljer paketresor ska anmäla detta till Kammarkollegiet och ställa resegaranti.
Detta är ett lagkrav som gäller företag såväl som föreningar och privatpersoner.
Observera att resegarantin gäller också om man bara köper en flygstol från en arrangör av paketresor.
Statlig resegaranti gäller inte för enbart flygresor.
Bokar man flyg och hotell hos samma resebyrå så skall resegarantin gälla även om det inte är en paketresa.
Vi har fått information att man måste boka minst 2 hotellnätter.
Mer information skall finnas på, www.kammarkollegiet.se/resegarantier.
Om din resa ställs in eller förkortas har du rätt till ersättning.
Du ansöker om ersättning hos Resegarantinämnden via www.kammarkollegiet.se/resegarantier.
Ansökan måste göras inom tre månader.
Kontrollera att researrangören har ställt resegaranti via länken
www.kammarkollegiet.se/resegarantier/kolla-din-researrangor.
Ni finner att t.ex. både Naturresor Annelie Utter AB och Peruspecialisten har ställt garanti trots att de inte säljer flygbiljetter.
Tillbaka till menyn
Flyget är inställt eller överbokat
Överbokat flyg
Om det finns fler passagerare än tillgängliga platser skall flygbolaget i första hand undersöka om någon frivilligt är beredd att avstå sin plats mot vissa förmåner som den berörda passageraren och flygbolaget kommer överens om. När frivilliga väljer ombokning ska flygbolaget även tillhandahålla service som t.ex. mat, logi etc.
Om du inte hör till de frivilliga, men ändå nekas ombordstigning,
måste flygbolaget ge dig en ersättning beroende på flygresans längd och hur stora förseningarna var för ombokningen.
Här följer ersättningar som har getts tidigare.
Kontrollera om de fortfarande är aktuella.
250 euro för flygningar som är 1 500 km eller kortare
400 euro för längre flygningar inom EU och för andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km
600 euro för flygningar som är längre än 3 500 km utanför EU.
Ersättningen kan halveras om du inte blir mer än 2, 3 respektive 4 timmar försenad.
Flygbolaget måste ge dig möjlighet att välja om du vill ha pengarna för biljetten tillbaka ( med fri returresa till avreseorten när detta är aktuellt ) eller erhålla alternativ transport till den slutliga destinationsorten, samt måltider och förfriskningar, hotellrum vid behov ( inklusive transport mellan flygplatsen och hotellet ) och kommunikationsmöjligheter.
Inställt flyg
Man har rätt till samma kompensation om flyget ställs in med undantag av om man har blivit informerad 14 dagar före flygresan, om man ombokats till en flygning som sker nära den ursprungliga tidpunkten eller om flygbolaget kan bevisa att flyget ställdes in på grund av extraordinära omständigheter. Omständigheter utanför flygbolagens kontroll kan vara till exempel strejker, naturkatastrofer, väderförhållanden som omöjliggör flygning eller överbelastning i flygtrafikledningssystemet. . Däremot kvarstår skyldigheten att ge assistans.
EU domstolen har fastslagit att tekniska problem som uppdagas vid underhåll av flygplanet eller som beror på brister i detta underhåll kan inte i sig anses utgöra extraordinära omständigheter. Däremot kan det finnas tekniska problem som kan räknas som extraordinära omständigheter, t.ex. fabrikationsfel.
Ställs flyget in så skall flygbolaget erbjuda dig ( utöver eventuell kompensation ) att välja mellan återbetalning av biljetten eller ombokning samt nödvändig service som mat, logi och eventuell transport mellan flygplats och hotell.
Ersättning
Du har rätt att få eventuella pengarna tillbaka inom 7 dagar. Betalningen skall ske kontant, via bankgiro eller check, eller – med ditt skriftliga medgivande – i resevouchers. Om du inte får det du har rätt till skall du omedelbart klaga hos det flygbolag som bedriver trafiken.
Exempel 1 - Byte av däck
Resenärer kom iväg en dag för sent på grund av att KLM var tvungna ett byta däck på flygplanet. De missade ett anslutningsflyg samt fick stanna en natt på hotell. ARN beslutade att de skulle få full ersättning.
Exempel 2 - Askmolnet från vulkanen på Island
Resan avbokades och du fick pengarna tillbaka eller så ombokades den. Vid ombokning skulle flygbolaget erbjuda gratis mat och dryck. Blev du försenad en eller flera nätter skulle flygbolaget betala hotell och transfer.
Vulkanaska är en extraordinär omständighet som gör att bolaget inte behöver ersätta dig med mer än biljettpriset och omkostnader.
Reglerna gällde flygningar från en flygplats inom EU eller när ett Europeiskt flygbolag flög in i EU. I övriga fall omfattades flygningen inte av EU:s regler.
Tillbaka till menyn
Flyget är försenat
Observera att flygtiderna är preliminära och att flygbolagen kan ändra tiderna.
Resebolagen ansvarar inte för missat flyg beroende på tidtabellsändring.
Man läser ofta att man bör konfirmera flygturer utanför Europa senast 72 timmar innan avfärd.
Naturligtvis kan det ske ändringar även senare men detta är mer sällsynt.
Flygbolaget ska erbjuda måltider, dryck, hotellrum vid behov och möjlighet att ringa nödvändiga telefonsamtal oavsett orsak till förseningen.
För att detta ska gälla krävs något av följande.
Två timmar försening vid alla flygningar på max 150 mil oavsett destination.
Tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 150 mil och alla övriga flyg utom EU mellan 150 till 350 mil.
Fyra timmar vid alla flygningar längre än 350 mil.
Är planet försenat minst fem timmar har du rätt att boka om eller få pengarna tillbaka samt att flygas tillbaka till den plats där du startade resan.
Om du inte får det du har rätt till skall du omedelbart klaga hos det flygbolag som bedriver trafiken.
Om du anländer till din destination med en försening på minst tre timmar, kan du ha rätt till samma kompensation som du får om din flygning ställs in om inte flygbolaget kan visa att förseningen beror på extraordinära omständigheter.
Mer information hittar ni på
www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Reseförsäkringar kan ge ersättning vid färdmedelsförseningar.
Om ett EU-flygbolag är ansvarigt för att en flygning någonstans i världen blir försenad kan du kräva en ersättning på upp till 4 150 SDR (=särskilda dragningsrätter, 1 SDR=1,18 euro den 30/9 2004) för eventuell skada. Om flygbolaget vägrar att betala kan du gå till domstol. Du kan rikta kravet till det flygbolag med vilket du har ett avtal eller till det flygbolag som bedriver trafiken, om det inte är samma bolag.
Tillbaka till menyn
Baggageförsening
Om ditt bagage inte kom fram under transporten ska du genast anmäla detta på flygplatsen du anländer till. Se till att du får en kopia av anmälan ( Property Irregularity Report, PIR ).
Om ditt bagage är försenat kan du ha rätt till en kompensation.
Du är skyldig att begränsa dina kostnader.
Spara kvitton på allt du köper.
För försenat bagage ska du framställa dina krav till flygbolaget inom 21 dagar från att du mottagit bagaget.
Information finns på
www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-bagage/.
Reseförsäkringar kan ge ersättning vid bagage försening.
Tillbaka till menyn
Förlorat baggage
Allt fler väskor försvinner eller kommer fram för sent. Enligt statistik från flygbolagens organisation AEA, försvann bagaget år 2006 för 1,6 procent
av resenärerna. Svenska SAS hamnade på en 13:e plats på listan med 13,3 försenade bagage per 1.000 passagerare. De sämsta listas nedan med antal
försenade baggage per 1.000 passagerare.
British Airways (23)
TAP (21)
Lufthansa (18,1)
Air France (16,6)
Alitalia (16,5)
Om ditt bagage inte kom fram under transporten ska du genast anmäla detta på flygplatsen du anländer till. Se till att du får en kopia av anmälan ( Property Irregularity Report, PIR ).
Är bagaget försenat i mer än 21 dagar anses det vara försvunnet och du har då rätt till en kompensation.
Framställa dina krav skriftligen till flygbolaget.
Information finns på
www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-bagage/.
Om ditt bagage kommer bort under flygningen är det du som måste visa vad som fanns i väskan. Ett sätt är att i förväg ta kort både på väskan och dess innehåll. Det är också bra att ha en lapp med kontaktdetaljer inuti väskan.
Tillbaka till menyn
Förlorat passet
Om du förlorat ditt pass eller nationella id-kort ska du anmäla det till Polisen.
Ring polisen på +46 114 14 för att spärra pass eller nationellt id-kort.
Borttappat eller stulet körkort anmäls till Transportstyrelsen. Stulet körkort måste även polisanmälas.
Kolla upp var närmaste konsulat eller ambassad finns. Ambassaden har personal som talar svenska.
I ungefär hälften av världens länder finns en svensk ambassad med svensktalande personal. I många länder finns också ett eller flera svenska konsulat.
Även konsulaten kan hjälpa resenärer från Sverige som hamnat i nöd. Personalen på konsulaten talar vanligtvis inte svenska.
Finns inte ambassad eller konsulat i landet kan man vända sig till annat nordiskt lands, eller EU-lands, ambassad eller konsulat.
UD kan utfärda provisoriska och ordinarie pass.
Mer information finns på
www.ud.se/resklar
www.swedenabroad.se
www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Provisoriskt-pass/
mobil.polisen.se/Pass-och-nationellt-id-kort/Provisoriskt-pass/
Ansökan om provisoriskt pass utomlands på en ambassad eller generalkonsulat kostar, från och med den 15 juli 2009, 1 600 kr (2018).
Observera att ett provisoriskt pass inte gäller som id-handling.
Det kan vara bra att ta med både körkort och pass när man är ute och reser. Förvara dem inte på samma plats. Förlorar man passet kan körkortet användas som id-handling t.ex. då man skaffar ett provisoriskt pass.
Tillbaka till menyn
Förlorad mobiltelefon
Ring din mobil. Någon kan ha hittat den.
Använd telefonens lokaliseringsfunktion för att se var den är.
Försök radera den på distans.
Polisanmäl den förlorade mobilen. Vid polisanmälan krävs att du har din mobiltelefons IMEI-nummer med dig.
IMEI-nummer finns på inköpskvittot.
Ta reda på IMEI-numret i din mobiltelefon i förebyggande syfte genom att trycka *#06#.
När du gjort polisanmälan krävs att du kontaktar operatören igen och meddelar det diarienummer som framgår på polisanmälan.
Om man inte anmäler diarienummer till operatören så spärras inte telefonen.
Telefonen kan då utan problem användas av någon annan tillsammans med ett nytt SIM-kort.
Kontakta operatören och spärra den.
Kontakta din operatör för hjälp med nytt SIM-kort.
Byt lösenord till allt som finns tillgängligt via mobilen.
Tillbaka till menyn
Olycka eller sjukdom
Nödnummer inom hela EU är 112.
Oavsett vilka tillägg som görs i reseförsäkringen är det viktigt att ha med sig det servicekort/utlandsresekort som brukar följa med försäkringsbrevet. Kortet innehåller ett formulär på engelska som ska fyllas i av den läkare som ansvarar för behandlingen vid skada eller sjukdom.
Telefonnummer till SOS International är bra att ha med sig. Larmcentralerna (SOS eller EuroAlarm) kan hjälpa till med de praktiska arrangemangen om man blir sjuk utomlands, till exempel hänvisa till läkare och sjukhus, ordna hemtransport och betala sjukhusräkningar.
När du reser inom EU samt Norge, Island, Luxemburg och Schweiz har du rätt till nödvändig sjukvård på samma ekonomiska villkor som innevånare i landet du besöker. Du behöver då ett EU-kort i alla länder utom Norden. Beställ ett kort i god tid hos Försäkringskassan. Observera att Sverige även har avtal med några länder utanför EU, till exempel Australien. Kolla med försäkringskassan.
En hemförsäkring kan ge ersättning för sjukvård och resor till följd av akut sjukdom eller olycksfall du drabbas av under resan. Man kan också få viss ersättning för behandling av akut tandbesvär.
En hemförsäkring kan också ge ersättning om du inte kunnat nyttja din resa på grund av akut sjukdom eller olycksfallsskada då du ordineras sängläge eller blir inlagd på sjukhus. Man får ersättning per dag genom att resans pris delas med antalet dagar. Ersättningen är begränsad till ett maxbelopp per dag.
Bra sjukvårdsförsäkringar täcker både läkemedel och sjukvårdskostnader både inom Sverige och utomlands. Dessa försäkringar är dock dyra.
Tillbaka till menyn